Járd végig! – Egert

2019. október 22.
2019/2020
bev

Szeptember 9-ét mutatott a naptár, amikor egy zivataros hétfő reggel iskolánk udvarán buszba ültünk, hogy a Határtalanul Magyarországon – Járd végig! projektnek köszönhetően elutazzunk Egerbe.

Egész úton szakadt az eső. Négy és fél óra buszozás után megérkeztünk Heves megye központjába, a gazdag történelmi múlttal rendelkező városba. Verőfényes idő és az utazást lebonyolító iroda munkatársa fogadott bennünket. Elfoglaltuk a szobáinkat a belvárosban található Éden Panzióban és Vendégházban. Közben eleredt az eső, de minket ez sem riasztott el attól, hogy az ízletes ebéd elfogyasztása után felfedezzük a várost. Csak a szomszéd utcasarokig jutottunk, mert hirtelen olyan felhőszakadás kerekedett, hogy kénytelenek voltunk visszafordulni. A késő délután a cipők, nadrágok szárításával és az ég kémlelésével telt.

Másnap az előrejelzéseknek megfelelően gyönyörűen sütött a nap. Az egri Hunyadi Mátyás Általános Iskolába buszoztunk, ahol az intézmény igazgatója, Rózsa Sándor köszöntött bennünket. Temesváriné Várszegi Monika tanárnő és nyolcadikos diákjai egy prezentáció segítségével bemutatták az iskolát, majd az iskola kémia, ill. fizika szakos tanárainak köszönhetően érdekes kísérleteket láthattunk. A tornateremben diákjaink kipróbálhatták magukat floorballban, és egy rögtönzött „bajnokság” keretén belül játszhattak a vendéglátó iskola csapatával. Az ebéd elfogyasztása után a hunyadisok körbevezettek minket az épületben – egy közös fénykép is készült közben –, és jutott idő a spontán beszélgetésre, ismerkedésre is. Vendéglátóinkkal együtt kisvonatra ültünk, és közel egyórás városnézésre indultunk. Végállomásunk Eger belvárosa volt, ahol közösen meglátogattuk az egri mestercukrász, Kopcsik Lajos munkáit bemutató, méltán híres Marcipániát. A lenyűgöző marcipán- és cukorcsodák után elváltunk a hunyadisoktól. A mieink egy része elindult, hogy felfedezze a várost, hat lány pedig a tanító nénik vezetésével a minaret kilencvennégy csigalépcsőjét megmászva odafentről gyönyörködhetett Egerben. A vacsora után mindannyian visszamentünk a városba, hogy a II. Egri Klasszikus Film Maraton zárónapján megnézzük a Szörényi-Bródy szerzőpáros művéből készült István, a király című filmet. Különleges élmény volt a szabad ég alatt, a Széchenyi utcán mozizni, de a hűvös idő miatt még a film vége előtt – a szépen megvilágított, hangulatos Dobó teret érintve –, visszamentünk a szállásra.

A harmadik napon bebarangoltuk az egri várat. Előbb csapatokba rendeződve egy feladatsort oldottunk meg, amelyet a vár múzeumpedagógusa állított össze, aki mesélt is nekünk a vár kiépüléséről, az 1552-es diadalról és a vár későbbi sorsáról. Kiderült, hogy éppen ami Egerbe érkezésünk napján, vagyis szeptember 9-én fogott hozzá a török sereg a 38 napig tartó ostromhoz! A Hősök termében fejet hajtottunk Dobó István szarkofágja előtt (a hős várkapitány Dobóruszkán nyugszik, Egerbe csak a koporsójának fedőlapját hozták el), majd élvezetes fegyverbemutatón vettünk részt, amelynek a végén lövés is dördült egy korabeli, kétszakállas puskából. Jártunk az Egri csillagok Panoptikumban, ahol a regény szereplőinek viaszfiguráit állították ki. Leereszkedtünk a vár aknakereső folyosójába, és meglátogattuk Gárdonyi Géza sírját, valamint a közelben álló lakóházát. Ebéd után az egykori egri líceum csillagvizsgálójának panorámateraszáról gyönyörködtünk a városban, ahová – számításaink szerint – 300 lépcső leküzdésével jutottunk fel. Újabb lépcsőfokok után felértünk az újabban Varázstorony névre „keresztelt” épület tetejére, a sötétkamrába (latinul camera obscura), amelyben Európa legrégebbi, ma is működő periszkópja található. A három kar segítségével működésbe hozható szerkezet a mai térfigyelő kamerákhoz hasonlóan működik: a környező utcák mozgóképét vetíti egy kör alakú, fehér asztalra.

A negyedik nap a hazautazásról szólt. A reggeli után kijelentkeztünk a panzióból, és útra keltünk. Autóbuszunk délután két óra körül gördült be a Czuczor Gergely Alapiskola udvarára.

A tanulmányi kirándulás az Emberi Erőforrások Minisztériuma EU Fejlesztések Végrehajtásáért Felelős Helyettes Államtitkárság megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő a „Tematikus együttműködés erősítése a köznevelés és felsőoktatás terén a Kárpát-medence szomszédos országaival”, „Járd végig!” című EFOP-3.10.1-17-2017-00003 azonosító számú projekt keretén belül valósult meg.

A projektben résztvevő nyolcadikos diákjaink nevében is köszönjük a lehetőséget, hogy részesei lehettünk az élvezetes, tartalmas, életre szóló élményt nyújtó egri (idő)utazásnak.

Szeretnénk továbbá  köszönetet mondani utazásszervezőnknek, Bodor Nórának (Jet Travel) és sofőrünknek, Bódi Csabának.